יום חמישי, 11 במרץ 2010

מפוחים

במשך שנים רבות התלוננו תושבים של ערים בישראל (בעיקר בתל אביב) על זיהום אוויר קשה ורעש ממפוחים. כשאומרים מפוחים מדברים בדרך כלל על מפוחי עלים שאמור כביכול לנקות ביתר יעילות את העלים ברחובות. מפוחים הם למעשה סוג של מנדפים שבעזרתם מנקים את המדרכות. רעש המפוחים נשמע בכל מקום בעיר, בתי מגורים, בתי ספר, גינות, פארקים וכדומר. תושבי ת"א אגב פתחו כמה וכמה פעמים במחאות נגד רעש המפוחים שטענו שהוא בעיקר מלכלך ומרעיש.

ישנם כמה יתרונות למפוחים לאלה שכן עובדים איתם:
קודם כל הם רואים ברעש של המפוחים דווקא סוג של יתרון שכן התושבים ייראו, יחשבו וירגישו שהעירייה עובדת ולא לוקחת סתם את כספי הציבור. דבר שני הרי שמדובר בסוג של התפתחות מאשר המטאטא שנראה ישן איטי ולא מכובד מאשר המפוחים שעובדים מהר יותר ויותר יעילים. כיום ישנם מנדפים אשר גם כן עושים את העבודה.

עם זאת, כמובן שיש גם חסרונות (ואולי אף יותר מהיתרונות) למפוחים:
בראש ובראשונה הוא כמובן הרעש הנוראי והבלתי נסבל שמתסכל מאוד את התושבים.
דבר שני העניין שהוא בכלל לא מנקה אלא מה שנקרא: "מטאטא מתחת לשטיח" כלומר האבק והלכלוך לא מתנקים אלא מועברים הצידה וכשיש קצת רוח הלכלוך חוזר לרחובות. מסוכן מאוד לנשום אוויר כזה במיוחד כשאתה עובר בזמן שהמכשיר פועל. לכן היום יש כבר מנדפים איכותיים אשר גם עושים את העבודה יותר טוב וגם מרעישים פחות.

מפוחים הוא למעשה משאבה להנעת אוויר או בקיצור מנדפים שעובדת על ידי פעולת יניקה או דחיפה. יש כמה סוגי מנדפים: יש מנדפים צנטריפוגלים, ציריים, מפוחי גג, מנדפי שמיניות, להבים וכדומה.. מפוחי גג למשל הפך לשימושי מאוד בשנים האחרונות והוא למעשה אמצעי קירור לכל דבר. ממש כמו מזגן. עקרון פעולתו הוא כאשר קרני השמש מבחוץ מחממות את הבית אז המפוח שהוא כמו מאוורר פולט את האוויר החם ומוריד את הטמפרטורות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה