יום שני, 11 באפריל 2011

צליאק, על קצה המזלג...

מחלת ה- צליאק היא מחלה אשר רק אחוזים בודדים מהאוכלוסייה חולים בה. אלה הסובלים ממחלת ה- צליאק עליהם להימנע מאכילת מזונות המכילים את גלוטן ובעיקרם: חיטה, שעורה ושיפון. אמנם רק אחוזים בודדים חולה במחלה אך ישנם אחרים שאולי חולים בה אך אינם מודעים לכך ורבים נוספים הינם רגישים לחלבון הגלוטן אך לא חולים ב- צליאק. בדרך כלל המחלה הינה גנטית ותורשתית.

תסמיניה העיקריים של מחלת ה- צליאק הוא בעיקר נפיחויות בבטן, קושי בעיכול האוכל כאשר בילדים המחלה מאופיינת גם בשלשולים, ירידה משמעותית במשקל, הקאות ועייפות כרונית. דרך הטיפול במחלת ה- צליאק היא רק באמצעות הימנעות מוחלטת מאכילת גלוטן. היום, המודעות למחלת ה- צליאק גדולה מאוד שבעטיו אפשר לראות יותר ויותר חברות ויצרני מזון המשווקים מזונות שאינם מכילים את חלבון הגלוטן. ואם בעבר היה קשה מאוד למצוא מוצרים נטולי גלוטן, היום אפשר למצוא במדפי הסופרמרקטים מגוון רחב יותר של מוצרים.

מוצרים אשר אינם מכילים גלוטן לחולי צליאק ניתן להשיג היום בסופרמרקטים השונים אך מבחר גדול יותר של מוצרים אפשר לקנות מחנויות המתמחות בכך, סופרמרקט אורגי או מחברות המייצרות במיוחד מזונות נטולות גלוטן לקהילת חולי ה- צליאק. אמנם חברות אלה קמו במיוחד כדי לספק מגוון מוצרים איכותיים וטעימים נטולי גלוטן כמובן לחולי ה- צליאק אך לא בלבד אליהם, גם שאר האוכלוסייה יכולה "ליהנות" ממזון זה ואלה המעוניינים להתחיל בדיאטת נטולת גלוטן.

מכיוון שמחלת ה- צליאק היום נפוצה יותר מבעבר יצרני המזון בישראל מחויבים לציין על גבי האריזה אם המוצר מכיל גלוטן או לא על מנת לסייע לחולי צליאק שכן גם כמות קטנה של גלוטן עלול לגרום לנזק בריאותי לכן על חולי ה- צליאק להקפיד בצורה מוחלטת על אכילת מזונות שאינם מכילים גלוטן. אמנם לפעמים קשה מאוד לשמור על קפדנות כזו במשך כל החיים אך עדיין ההשתדלות חייבת להיעשות. מה גם יש גם יתרון בולט שכן צריכת מזון ללא גלוטן הוא בריא מאוד לגוף ויתרה מזאת, רבים עושים זאת גם כשאינם סובלים מ- צליאק.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה